Vistas de página en total

martes, septiembre 23

dramatisk meddelande av Rubén Costas gobernör i Santa Cruz, Bolivia
Vad hände idag i Santa Cruz, är en följd av statsterrorism som utövas av centralregeringen och den blindhet som hindrar honom från erkänner folkens rätt till självbestämmande och suveränitet genom avdelningar självständighet. Vad hände idag i Santa Cruz, är svaret på den okänslighet för regeringen som vägrar att återlämna konfiskerad resurser av HDI och vår heliga royalty. Vad hände idag i Santa Cruz har varit populärt svar för att inte ge upp våra rättigheter eller den väg vi valt i demokratisk riktning, det vill säga vägen av avdelningar självständighet. Jag är här med mitt folk, som guvernör, och jag sida med det civila mod som inte har haft president Evo Morales, som än en gång bakom en del av sina inställsamma anhängare. Som alltid är jag här med mitt folk, att tala om för regeringen att inte skrämma mig eller jag kommer att krossa i min övertygelse eller mina principer. Vad hände idag i Santa Cruz, som i Pando, Beni, Tarija och Chuquisaca, är inte en statskupp, och inte heller ett slag prefekturstyrelsen Civic, är svaret från 86% av de människor som cruceño omröstning av avdelningar självstyre. Vad hände idag i Santa Cruz är svaret, om ett folk som tröttnat på att så mycket ilska mot rättsstaten och motstå den med mod och heroism till våld och förtryck av ett fascistiskt regering. Vad hände i dag, och vad som kan hända är ensam ansvarig för Evo Morales. I min stad Jag ber lugn och fasthet och vara uppmärksamma på eventuella nya angrepp av den totalitära staten. Jag är medveten om den svåra och viktiga tider vi lever i landet och särskilt Santa Cruz. Inför belägringen och aggression att regeringen har uppmanat sina sociala rörelser mot vårt land och dess folk, uttrycker vi här bara hitta ett enat folk, utan vapen, stavar eller Chicote. Och hellre ta ett folk som söker och hoppas på fred. Regeringen behöver en ursäkt för att generera mer sorg bland bolivianer som den här gången var det dags för Pando, människor som vi uttrycka vår djupaste sympati till regeringens förtryck. Jag ber folk cruceño frid och lugn. NEJ svara på provokationer och hot från regeringen och dess grunder. Därför, än en gång, alla Cruceños cruceñas och övertygelse, födda och ofödda i detta välsignade land och generös, jag ber dem att inte längre drivs av provokationer och gråter av krig. Alla samtal för att försvara våra principer, principer och övertygelser. Om regeringen söker en chef cruceña för att försvara våra demokratiska rättigheter och vår frihet, att huvudet är min. Låt mig inleda rättegång, som en ansvarsfull regering avdelningar autonoma Santa Cruz, utan svek som de gjorde med guvernören Leopoldo Fernandez, som arresterades utan rättegång och instängda på en militär garnison. Vi kräver att statliga myndigheter att respektera deras liv och deras medborgerliga rättigheter. Vi är övertygade om att det finns en annan väg, denna så hoppades Bolivia: vägen till dialog, fri och rättvis i sökandet efter fred. Jag är här på guvernör i Santa Cruz och passerar över mitt huvud, innan de begår illdåd mot mitt folk. Detta är inte en konflikt som sannolikt kommer att kuppen. I vilket fall som helst är det regeringen som bryter mot demokratin och dess institutioner. Vår efterfrågan på departementsnivå självständighet, återlämnande av HDI och olja royalties är en juridisk och oåterkalleligt. Därför kräver vi att de nationella myndigheterna att respektera de mänskliga rättigheterna, respekten för livet, respekt för politisk frihet, friheten att leva utan hat, bitterhet eller hämnd. De kvinnor och män av mitt folk, jag frågar igen lugn och hoppas att inte lyckas demonerna ur kriget. Vi är uppmärksamma på eventuella offensiv som syftar till att tända stubinen i detta land av konfrontation. Låt det stå klart om regeringen fortsätter att uppmuntra en sammanstötning av deras absoluta ansvar kommer att konsekvenserna av vad som kan hända. De brott som förhoppningsvis, om Gud så vill, inte kommer att inträffa, kommer inte att belasta ryggen, men deras president Evo Morales.

No hay comentarios: