Enligt analytiker har kunskap, det finns flera faktorer som bestämmer den nuvarande störningar av bränsle, en situation som speglar patetiskt sätt, i synnerhet i Santa Cruz, de ändlösa köer vid pumpar på mindre än två eller tre timmar bryter ned sina reserver, vilket gör intim misshumör och galna förare i bilar och lastbilar, av frustration och slöseri med tid att de menar dessa långa och fruktlösa väntar.
De viktigaste orsakerna är inte så mycket hänvisa till operativa brister YPFB i distributionen av gas, diesel och bensin. Inte heller det faktum att en viss andel av energin smugglats till grannländerna, framför allt Peru och Brasilien, på "gäng" uppenbart samband med vissa lägre nivåer i bolaget. Nedskrivningar, klart att det finns, särskilt när det gäller att kontrollera och spåra rutten följt av energi från lagringsutrymmen på pumpar.
Uppmuntrar smuggling av billig bränsle i Bolivia, som är subventionerad av staten. Vissa skivor utnyttja detta för att "verksamhet i turkiska": köpa billigt i Bolivia (gas och bensin) och sälja dyrare i Peru och Brasilien. Men trots sådana förkastliga trafik under tidigare år inte beklagar eventuella avbrott av olja. Den inhemska produktionen av energi, och tillräckligt för att möta den inhemska efterfrågan, ära sina åtaganden att exportera till grannländer och tillåta en viss mängd av det som inträffat kommer att smuggla ... I själva verket är orsaken till den nuvarande störningar av energi är en växande obalans mellan utbud minskar dramatiskt och ökande efterfrågan. Santa Cruz är kanske den region i landet med större svårighetsgrad oroande klyfta. Eftersom den så kallade "nationalisering" av olja fram till i dag, den inhemska produktionen av energi minskade med 35%. Är orsakerna? Det fanns inga investeringar för att öka produktionen i traditionella områden som redan märkt av nedgången av naturliga källor.
Det var borta utländska investeringar och definitioner staten som gav lite mindre så med säkerhet att utländska investerare behöver för att kunna fortsätta att injicera kapital i denna sektor så avgörande för landet. Men det värsta är ändå att komma, eftersom YPFB inte har nästan 10 miljarder dollar som behövs för att blåsa nytt liv i energiproduktionen, så att brunnarna i gamla och nya områden för att återställa normala förhållanden för att leverera den inhemska marknaden och för att uppfylla med sin export åtaganden. Motsvara den siffran investeringar i transportsystem, raffinering och lagring av bränslen. Under tiden, efterfrågan ökar och produktionen går till minska, en trend som kommer att fortsätta under de närmaste fyra åren, enligt analytiker. Så det värsta är ändå att komma. I dag knappast in på den prövning som vi snart kommer att innebära störningar av bensin, diesel och gas. (tex. av Mario Peña, källa: El Deber från Santa Cruz, Bolivia)
No hay comentarios:
Publicar un comentario